Idén 35 éves az Eurodesk hálózat. A magyar hálózati együttműködés az Európai Unióhoz való csatlakozással vett lendületet, és idén már 21. éve dolgoznak multiplikátoraink azért, hogy a fiatalok hiteles, minőségi információkkal való ellátása biztosított legyen.
Eurodesk Magyarország
Magyarország 2004-ben csatlakozott az Európai Unióhoz, de már a csatlakozást megelőző években elindult egyfajta ráhangolódás az Európai Unió ifjúsági programjaira. 1998-ban nyitotta meg kapuit az akkori Gyermek-, Ifjúsági-, és Sportminisztérium háttéritézményeként működő, belföldi és nemzetközi programokhoz támogatást nyújtó pályázati rendszerek kezelésével megbízott Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat. Az információszolgáltatásért felelős egysége, a Mobilitás Információs Szolgálat (MISZ) 2000-ben jött létre. Székhelye a Budapesti Európai Ifjúsági Központban volt. Ennek az irodának volt a feladata hazánkban elsőként a nemzetközi mobilitáshoz kapcsolódó lehetőségek népszerűsítése. Ezt a célt támogatta egyrészt az itt kialakított, nemzetközi mobilitásra, interkulturális és nemformális tanulásra szakosodott könyvtár, másrészt pedig az az Ugródeszka című, kezdetben nyomtatott formában is megjelenő havilap, mely jelenleg csak online elérhető, feliratkozáshoz kötött hírlevél külön a fiatalok és külön a szakemberek számára.
A Mobilitás regionális hálózatának kialakítása a 2004. május 1-jei csatlakozásra befejeződött, így minden régió belépett az Eurodesk hálózatba, és kiépítette saját kapcsolatrendszerét. A Mobilitás Információs Szolgálatnál működő Eurodesk országos koordináció feladata volt a megyeszékhelyeken dolgozó régiós kollégák, valamint a hét régióban tevékenykedő partnerszervezetek munkatársainak képzése. Ez a tanulási folyamat tette lehetővé az egységes szolgáltatási, tanácsadási struktúra kialakítását, a célcsoportnak gyújtott információk minőségének biztosítását mind személyes, mind pedig online szinten.
A világhálón egyéb szereplők is megjelentek. 2006-ban indult el kimondottan a célcsoport számára létrehozott weboldal, az Európai Ifjúsági Portál, mely egyfajta „hub”-ként működik, olyan programok, információk és élménybeszámolók gyűjtőoldala, mely a fiatalok aktivitását ösztönzi, informál, és lehetőségeket nyújt.
A magyar Eurodesk sem hiányozhatott az online térből, 2009. augusztus 31-én elindította megújult honlapját. Itt a fiatalokat érintő híreken és lehetőségeken túl a magyar hálózat partnereinek elérhetőségei is megtalálhatók. A weboldal látogatói személyesen vagy online is felkereshetik őket abból a célból, hogy a fiatalokat nemzetközi lehetőségekről informálják, segítsék, tanácsot adjanak.
Az Eurodesk projektjei
A hálózat sosem tétlenkedett. Fontosnak tartotta már a kezdetektől fogva az országok, multiplikátorok közötti együttműködéseket, ezzel is növelve a célcsoport elérését, elősegítve az információk áramlását és a hitelességre való törekvést.
2007-ben született meg a SYTYKIA projekt, amellyel az Eurodesk hálózat uniós ismereteket közvetített a fiataloknak a nemformális pedagógia eszközeinek felhasználásával. Hazánk 2009-ben csatlakozott ehhez a projekthez, és az országos koordinátorok, multiplikátorok segítségével úttörő munkát vállalt a fiatalok információkkal való ellátásában az önkéntes tevékenységek, oktatási, kulturális lehetőségek kapcsán.
2011-ben első alkalommal hirdették meg az Eurodesk Díjat (Eurodesk Awards), melyre azóta minden évben pályázhatnak a hálózat partnerei. A díj elismerésül szolgál az Eurodesk helyi szervezetei által nyújtott kiemelt tevékenységek minősítésére. 2017-ben és 2019-ben is volt magyar szervezet a díjazottak között, az Együttható Közösségépítő Egyesület kapott mindkét alkalommal Eurodesk Díjat.
A SYTYKIA után az Eurodesk 2011-ben egy újabb projekt megvalósításán dolgozott az Önkéntesség Európai Éve alkalmából. A HYHO projekt (Help Yourself by Helping Others) célja az önkéntesség népszerűsítése volt – iskolákban, közösségekben – annak érdekében, hogy a fiatalok kedvet kapjanak különböző önkéntes tevékenységek kezdeményezésére és megvalósítására a saját környezetükben.
Az Eurodesk projektjei közül talán a legnépszerűbb az hálózat zászlóshajó kampánya, mely 2014 óta minden év októberében megrendezésre kerül. A Time to Move kampány során az Eurodesk hálózat partnerei számos eseményent szerveznek annak érdekében, hogy a fiatalok számára rendelkezésre álló nemzetközi mobilitási lehetőségeket különböző rendezvényeken, izgalmas programokon népszerűsítsék.
Mint láthatjuk, az Eurodesk tevékenysége számos területet lefed. A hálózat nemzetközisége adja az információk nagy számát, továbbá hozzájárul ahhoz is, hogy ezek az információk minél szélesebb körben elérjék a fiatalokat. Segítik őket abban is, hogy aktívan szerepet vállaljanak nemcsak a nemzetközi mobilitásban, de a helyi szintű kezdeményezésekben is. Támogatják a célcsoportot annak érdekében, hogy tegyenek magukért, a környezetükért, és bátran adjanak hangot véleményüknek. Nem utolsó sorban pedig hidat építenek a fiatalok, valamint a szervezetek között.
Előző cikkünkben az Eurodesk nemzetközi hálózatának történetét taglaltuk.