„…függetlenül attól, hogy melyik Eurodeskhez fordulsz, a szolgáltatásnak és a válaszoknak azonosnak kell lenniük. Ezt elsősorban képzésekkel és minőség-ellenőrzéssel igyekeztek biztosítani a különböző, fiataloktól kapott kérdések megválaszolásának és az információk pontosságának a vonatkozásában...” (Bob Payne, az Eurodesk egyik alapítója és az Eurodesk Brussels Link volt igazgatója)
Mi az Eurodesk?
Egy olyan európai ifjúsági információs hálózat, mely jelenleg 36 országban több, mint 3000 partnerszervezettel rendelkezik. Küldetése szerint ingyenes szolgáltatásokat nyújt, ifjúsági információkat biztosít a fiatalok számára, annak érdekében, hogy hiteles, őket érintő tájékoztatást kapjanak önkéntességről, ösztöndíjakról, tanulási lehetőségekről és egyéb nemzetközi mobilitási programokról. A partnerszervezetek kiemelt célja támogatni a célcsoportot abban, hogy aktív, érdeklődő, magukért felelősséget vállaló állampolgárokká váljanak, valamint ösztönözni a különböző mobilitási programokban való részvételüket a nemformális, valamint az interkulturális tanulás segítségével.
A kezdetek
Az első ifjúsági információs iroda az 1990-ben, Edinburghben, Skóciában nyitotta meg kapuit azzal a céllal, hogy a fiatalok számára minden, Európával kapcsolatos releváns információt összegyűjtsön, és ifjúságsegítők közreműködésével eljuttassa azokat a célcsoport számára. 1991-ben már az Egyesült Királyságban is elkezdődött a hálózat kiépítése.
Az 1990-es évek elejére az információk mennyisége megnövekedett, felülvizsgálatukra és rendszerezésükre volt szükség ahhoz, hogy a fiatalokhoz valóban hiteles tudásanyag jusson el. Az évtized végére az Eurodesk már rendelkezett olyan szakemberekből álló multiplikátori hálózattal, amely az országos koordinációs irodák támogatásával hatékonyan képes elérni helyi szinten a fiatalokat.
1993. december 3-án az Európai Ifjúsági Információs és Tanácsadó Ügynökség (ERYICA) IV. általános közgyűlésén, Pozsonyban fogadták el az Európai Ifjúsági Információs Kartát. Kihívást jelentett az, hogy az integrált Európában, az egyre összetettebb társadalmakban különböző forrásokból származó, gyakran egymásnak ellentmondó információ-áradattal kell szembenézniük a fiataloknak. Ebben a közegben a szakemberek kiálltak amellett, hogy az ifjúságot segíteni kell a hiteles információkhoz való hozzáférésben, annak érdekében, hogy a társadalom aktív tagjaivá válhassanak, különböző témákban véleményt formálhassanak.
Az Eurodesk online világa
1994-ben az Eurodesk belépett az internet világába. Megszületett az Eurodesk Programok Adatbázisa, mely első ízben biztosított lehetőséget a fiataloknak arra, hogy a nemzetközi mobilitási projekteket online is megtalálják maguknak. Jelenleg ez az adatbázis Opportunity Finder néven található meg, és olyan projekteket (ösztöndíj lehetőségek, gyakornoki helyek, versenyfelhívások, munkalehetőségek stb.) népszerűsít, melyek különböző EU-s intézményekhez, nemzetközi civil szervezetekhez köthetőek.
Ahogy nőtt az igény mind a személyes, mind pedig az online szolgáltatásokra, úgy bővült évről évre a hálózat és célként fogalmazták meg a különböző országok információinak összehangolását, a szolgáltatások minőségének egységesítését, valamint azt, hogy az egyes Eurodesk irodák által nyújtott nemzetközi információk hitelesek, ellenőrzöttek és érvényesek legyenek. Brüsszelben létrejött egy ún. koordináló szerv, az Eurodesk Brussels Link, mely a tagállamok közötti közös gondolkodást, egységes arculat biztosítását, az ’Eurodesk brand’ kiépítését segíti. A nemzetközi hálózatban működő irodák és multiplikátorok napi szinten kapcsolatban állnak egymással.
Az online térben megjelent az Eurodesk nemzetközi weboldala is, mely 1998 óta számos változáson ment keresztül annak érdekében, hogy a fiatalok és a velük foglalkozó szervezetek számára minél könnyebben kezelhető és áttekinthető legyen.
A nemzetközi hálózat naprakész információihoz ma már több csatornán keresztül is hozzá tudunk férni. A weboldal mellett Instagram, Facebook és Tik Tok fiókkal is rendelkezik, továbbá lehetőség van a fiataloknak / szakembereknek szóló hírlevelekre is feliratkozni.
A cikk következő része a magyar hálózat történetének bemutatására fog fókuszálni.