Ifjúsági munka a társadalmi befogadásért: módszerek és gyakorlatok

2024.08.23.
Szervezeteknek ajánljuk

Ifjúsági munka a társadalmi befogadásért: módszerek és gyakorlatok

A II. Ifjúságszakmai Nyári Egyetem során kiemelt figyelmet fordítottak az esélyegyenlőség, a társadalmi különbségek és a kirekesztés témáira. Ezen belül a "Az ifjúsági munka eszközei a társadalmi befogadásért" című workshop különösen érdekes volt, hiszen közvetlenül az ifjúsági szakemberek számára kínált hasznos módszereket és gyakorlati megoldásokat a befogadás előmozdítására.

A workshopot Molnár Zóra szociálpszichológus, közösségszervező és tréner, valamint Maszlag Fanni szociológus, közösségfejlesztő tartották. Zóra a Közélet Iskolája Alapítványnál részvételi akciókutatással foglalkozik, és a Skilly társadalmi vállalkozásban egy fogyatékosoknak szóló oktatási programot fejleszt. Fanni az ELTE PPK oktatója, az MTA kutatója, valamint a Máltai Szeretetszolgálat munkatársa, aki kutatásaiban roma nők és hátrányos helyzetű fiatalok társadalmi helyzetére fókuszál.

A műhelymunka elsődleges célja az volt, hogy a résztvevők elmélyüljenek a társadalmi egyenlőtlenségek alapfogalmaiban, és jobban megértsék a különböző társadalmi csoportok közötti hatékony kommunikáció lehetőségeit és kihívásait. A résztvevők megoszthatták saját tapasztalataikat és meglátásaikat, miközben megismerték a társadalmi egyenlőtlenségek főbb elméleti megközelítéseit. A délelőtt folyamán a Tégy egy lépest előre! nevezetű gyakorlatra is sor került, amelynek célja az egyenlőtlenségek és társadalmi különbségek tudatosítása. Ez a gyakorlat segítette a résztvevőket abban, hogy beleéljék magukat mások helyzetébe, és növeljék az empátiát a kevésbé szerencsés helyzetben lévők iránt. A gyakorlat elősegíti a kritikai gondolkodás és az együttérzés kialakulását a közösségen belül.

Fontos megjegyezni, hogy ha egy új közösségben szeretnénk alkalmazni ezt a módszert, időt kell hagynunk a tapasztalatcserére és a módszer alapos bemutatására. A gyakorlat megtalálható a Compass kézikönyvben is, amely hasznos eszköz az ifjúsági munkások számára. Ez a kézikönyv praktikus módszereket kínál az emberi jogi neveléshez, amelyek könnyen alkalmazhatók a formális és nemformális oktatásban, valamint naprakész és releváns gyakorlatokat kínál a fiatalok számára.

A workshop második részében a gyakorlati megoldásokra helyeződött a hangsúly, különös tekintettel arra, hogyan támogathatják a résztvevők saját közösségeiket a befogadóbbá válásban, valamint hogyan mérsékelhetik a társadalmi egyenlőtlenségek hatását a mindennapi működésükben.

A műhelymunka kiváló lehetőséget nyújtott az ifjúsági szakemberek számára, hogy új szemléletmódokat sajátítsanak el, valamint gyakorlati eszközökkel gazdagodjanak a társadalmi befogadás előmozdításához szükséges munkájuk során. A résztvevők között jelen volt Nemes-Nagy Tünde is, aki látássérült és a Vakok és Gyengénlátók Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Egyesületének elnöke, az ő jelenléte és meglátásai (a témában) pedig igazán erős szemléletformáló erővel bírtak.